Tetovaný

Rozhovor Petera V. Bretta pro magazín SFX o třetí knize jeho Démonské ságy:
2. 2. 2013

SFX: Démonská sága měla být původně trilogie, ale vy jste ji rozšířil na pět nebo šest knih. A k tomu jste ještě napsal nějaké samostatné romány?

PVB:  Pravda je, že série byla původně zamýšlena jako pentalogie a já s tímto konceptem vždy pracoval. Ale protože jsem byl neosvědčený autor, můj US vydavatel, Del Rey Books, pro mě zpočátku udělal kontrakt jen na tři knihy, a další vydavatelé jako Voyager v UK následovali jeho příkladu. To vedlo k mylnému předpokladu, že série je trilogie. Je to nedorozumění, se kterým bojuju dodnes. Druhý kontrakt byl pro další tři knihy, které jsou určeny pro dokončení série. Ta šestá kniha bude samostatná, příběh se bude odehrávat v jiném světě s mnoha sdílenými znaky, osobnostmi, ale nebude nezbytné, aby čtenář musel znát hlavní sérii k tomu, aby si příběh užil. Jako dodatek existuje série samostatných románů, které sérii doprovází. Stejně jako šestou knihu si je čtenáři mohou vychutnat nezávisle na hlavní sérii nebo jako rozšiřující část Démonského cyklu.

SFX: Jak se vyvíjel váš zájem o démony? A jak Arlenovo a Jardirovo rivalství naznačuje, ti nejvíce zákeřní a fascinující démoni jsou uvnitř všech našich srdcí…

PVB: Já jsem byl posedlý démony od doby, co jsem četl The Elfstones Of Shannara a Master Of The Five Magics od Lyndona Hardyho. Ale jako u většiny SF příběhů, monstra vytváří jen jakési pozadí pro lidské drama v popředí. To neznamená, že by nebyli důležitou složkou příběhu, ale ten skutečný příběh je o tom, jak se lidé vzájemně ovlivňují pod tlakem démonů.

SFX: Od George R. R. Martin po Brandona Sandersona, mnoho amerických autorů fantasy je fascinováno tradiční, většinou britskou představou monarchie: vy sdílíte tuto posedlost?

PVB: Já tuto představu neromantizuji tolik jako Martin a Sanderson a mám jen omezený zájem o heraldiku. Městské státy v mé sérii jsou zdánlivě vedeny jako vévodství, ale král a královna jsou po staletí mrtví, a státy jsou jak nezávislé tak vzájemně závislé. Lidé se zde více obávají o to, co zítra budou jíst – a o to, aby se sami nestali jídlem – než o královské výnosy. Tetovaný je lidový hrdina bez jediné kapky urozené krve a můj příběh tíhne více k popisu událostí tam venku v poli než k tomu, co se děje u dvora.

SFX: Jak bude Démonská sága pokračovat? Co nám můžete říct o dalších dvou dílech?

PVB: Čtvrtá kniha má provizorní název Trůn lebek a pátá kniha Jádro. Je dost těžké o nich mluvit, aniž bych prozradil obsah Války za bílého dne. Stačí, když řeknu, že ti z nynější knihy, co přežili, budou čelit mnohem větším problémům v příští knize. To jsem vzal dost zkrátka, já vím, ale nesnáším spoilery. Šestá kniha má pracovní název Tibbetská Říčka a bude se tedy odehrávat v tomto městě. Stejně jako v předchozích knihách, bude se i tato dělit na dvě období – úvodní část – právě když Arlen opouští město poté, co jim předal bitevní chrany – a pak část, kdy se bude děj proplétat – zároveň se dozvíme příběh Seliy Barrenové a jak se stala starostkou. Bude to celkem jízda!

SFX: Váš debutový román Tetovaný jste napsal na svém smartphonu v podzemce během cesty do práce. Musel jste mít nějakou stručnou verzi příběhu, abyste si pamatoval všechna vlákna zápletky?

PVB: Někdo by mohl očekávat, že bych to tak dělal. Mobilní aplikace, kterou jsem používal, Docs To Go, umožňovala přenos dat do počítače, ale měla problémy s otevíráním velkých souborů. To bylo někdy v letech 2006-2007 ještě před iPhony, takže cokoliv co mělo více než 20 stran, začalo příliš namáhat malý procesor telefonu. A je samozřejmě těžší pohybovat se ve velkém souboru, když můžete vidět vždy jen pár řádků textu najednou. Mým řešením bylo vytvoření jednoho hlavního souboru nazvaného stepsheet, kde jsem si v odrážkách zeširoka rozvrhl, co bude v každé kapitole. To jsem pak použil jako kostru pro správné formování zápletky, přičemž jsem začal psát jednotlivé kapitoly podle stepsheet souboru, rozdělené na dokumenty, který už byly dostatečně malé na to, abych s nimi mohl pracovat na mobilu. Mohl jsem nastoupit do vlaku s poznámkami v odrážkách na daný den a přidat obvykle 400-800 slov prózy za den. Když byla kapitola hotová, spojil jsem vše do hlavního souboru a pokračoval dalším. To mi umožnilo pracovat neustále s veškerou komplexností i navzdory omezeným možnostem procesoru.

SFX: Jak se váš proces psaní do té doby změnil?

PVB: Myslím si, že můj aktuální styl je v podstatě stejný, pracuji stejným způsobem i teď. Ani můj iPad 3 nemá žádnou textovou aplikaci, která by mi umožnila pohodlně upravovat 850 stránkovou knihu. Jsem stále nucen kapitoly dělit a pracovat na nich jednotlivě.

SFX: Zpřístupnil televizní úspěch Hry o trůny fantasy širšímu publiku?

PVB: Jak kniha, tak seriál Hra o trůny, stejně jako ostatní vysoce kvalitní fantasy jako filmy Pán prstenů znovu povzbudili zájem o tento žánr u spousty nových skvělých spisovatelů a obrovského publika lačnícího po složitějších příbězích a postavách, které by nebyly omezeny jen na velmi strnulé téma dobro versus zlo. Je to rostoucí příliv, který zvedne všechny lodě, a myslím si, že žánr je nyní silnější a rozmanitější než kdy předtím.

SFX: Myslíte si, že by Démonská sága mohla fungovat v podobném malém měřítku nebo rozhodně na velkých plátnech?

PVB: Diskutovalo se o tvorbě Démonské ságy jak pro malé obrazovky, tak pro velká plátna (TV seriál/film), a ačkoli v současnosti není žádný projekt ve vývoji, myslím, že má obojí – velkou představivost i složitý vývoj osobností, aby stačila na televizní seriál nebo film. Doufejme, že něco z toho přijde.

Zanechat komentář